RUIMTE VOOR NIEUWE TALENTEN
keuzes rond nieuwkomers op de basisschool

Handreiking over meertaligheid en integratie van nieuwkomers op school. De handreiking bevat praktische voorbeelden en tips voor het omgaan met meertaligheid in de klas door het geven van taalsteun in alle vakken, passend bij de leeftijd. Ook voor schoolleiders, bestuurders en partners bevat de handreiking informatie over gezamenlijk beleid om een meerjarig integratieproces te begeleiden. Uit handreiking blijkt dat om de kansen van kinderen gelijk te kunnen trekken ook meer geld nodig is. Om te beginnen moet het onderwijsachterstandenbudget hersteld worden naar het oorspronkelijke niveau van 2011, vindt de PO-Raad. De belangrijkste aanbevelingen uit handreiking zijn: Maak op school een meerjarenplan voor nieuwkomersleerlingen en gebruik de moedertaal van een leerling als opstapje voor het leren van Nederlands én andere vakken. 


Titel informatie
Corporatie

PO-Raad, Utrecht

Auteur

Hajer, Maaike; Spee, Ida

Uitgave

Utrecht : PO-Raad/LPTN, 2017

Collatie

71 p.

Annotatie

De tekst is verzorgd door het LPTN (Lectoreninitiatief Professionalisering Taalonderwijs Nieuwkomers) in in opdracht van de PO-Raad en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Met lit.opg.

Publicatiejaar

2017