LEREN ZICHTBAAR MAKEN

Leren zichtbaar maken verbindt het onderzoeksproject naar onderwijsstrategieën van John Hattie met een praktische invoering in het klaslokaal. In het boek komt zowel het perspectief van de leraar als dat van de leerling aan bod. Het boek bevat checklists, oefeningen, casestudies en  praktijkvoorbeelden om resultaten te verbeteren. Verder zijn er checklists voor de hele school en adviezen voor Visible Learning van de schoolleiders. Visible Learning wil zeggen dat leerkrachten het leerproces door de ogen van de leerling bekijken en ervoor zorgen dat de leerlingen hun eigen leraar worden. Hattie noemt 5 gebieden waarop een school en zijn leerkrachten actief kunnen zijn om deze theorie impact te laten hebben: de leren zichtbaar maken-school, ken uw impact, de zichtbaar lerende leerling, effectieve feedback en de bevlogen leraar.  Bij het concept Leren zichtbaar maken komen diverse onderwerpen aan de orde, zoals leerlingmotivatie, onderwijsprogramma, meta-cognitieve strategieën, gedrag, instructiestrategieën en klassenmanagement. Een belangrijke factor die er toe doet is de leerkracht.


Titel informatie
Medewerker

Collignon, Frans

Auteur

Hattie, John

Uitgave

Rotterdam: Bazalt, 2013

Collatie

320 p.

ISBN

9789461181978

Annotatie

Vert. van: Visible learning for teachers

Publicatiejaar

2013