10 DENKKADERS OM LEREN ZICHTBAAR TE MAKEN
hoe ons denken het lesgeven positief kan beïnvloeden

In dit boek beschrijven Klaus Zierer en John Hattie de mindframes en denkkaders die leraren zich eigen kunnen maken om het maximale uit hun leerlingen te halen. Ze gaan er hierbij vanuit dat hoe leraren denken over leren en over hun eigen rol hierin, een van de belangrijkste invloeden op de leerprestaties van leerlingen is. Voor dit boek bewerkten John Hattie en Klaus Zierer de resultaten uit Hatties boek Leren zichtbaar maken tot 10 denkkaders voor leerkrachten en docenten. Voorbeelden zijn: ‘Ik evalueer mijn impact op het leren van mijn leerlingen’ en ‘Ik streef naar een uitdaging voor alle leerlingen, zodat ze niet alleen “hun best doen”’.

Elk hoofdstuk begint met zelfreflectievragen over het denkkader, een korte schets om het denkkader tastbaar te maken en de leerdoelen met betrekking tot het denkkader. Daarna volgt een bespreking van factoren uit Leren zichtbaar maken die het denkkader ondersteunen. Elk hoofdstuk sluit af met voorstellen voor en voorbeelden van handelen, een checklist voor het handelen en oefeningen.

Bij het boek is ook een poster beschikbaar.


Titel informatie
Auteur

Hattie, John ; Zierer, Klaus

Uitgave

Rotterdam: Bazalt, 2021

Collatie

182 p.

ISBN

9789461183033

Annotatie

met lit. opg.

Publicatiejaar

2021