HET HEERSENDE BEELD VAN HOOGBEGAAFDHEID IS EENZIJDIG

In haar literatuuronderzoek Talentontwikkeling meisjes en jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond in het VO concludeert Ineke Bosman dat het heersende beeld van hoogbegaafdheid erg eenzijdig is. Dat heeft als gevolg dat vooral witte jongens worden gesignaleerd als hoogbegaafd en worden aangemeld voor talentprogramma's. Meisjes worden vaak over het hoofd gezien, net als jongeren met een niet-westerse achtergrond. 

Om ook deze groepen te signaleren en goed te begeleiden is er werk aan de winkel op het gebied van kennisdeling en scholing. In deze scholing leren leraren over hoogbegaafdheid en de verschillende dimensies van intelligentie, en worden ze zich ook meer bewust van hun eigen vooroordelen. Hierdoor kunnen ze hoogbegaafdheid sneller signaleren en begeleiding bieden die bij de leerling en zijn achtergrond past. 

Hierbij bespreekt Bosman wat scholen kunnen doen om een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van alle hoogbegaafde leerlingen. Hierbij worden vroege signalering, erkenning van talenten en expliciet noemen van de begaafdheid, een inclusieve schoolcultuur en goede begeleiding en feedback genoemd. 


Downloads
Titel informatie
Auteur

Desain, Carla

Tijdschrift

De Nieuwe Meso

Uitgave

Jrg. 8 (2021), nr. 2 (juni)

Collatie

p. 62-67

Annotatie

Met lit. opg.

Publicatiejaar

2021