CONTEXTOPGAVEN ONDERWIJZEN
sommen uit het echte leven

Een artikel over contextopgaven in het rekenonderwijs. Dit zijn sommen verpakt in een korte tekst, aangevuld met een plaatje met extra informatie. Er is een verschil tussen verhaalsommen en contextsommen. Bij verhaalsommen bestaat de context uit een tekst met daarin alle informatie om de som uit te kunnen rekenen, terwijl bij contextsommen ook de afbeeldingen nodig zijn om tot een oplossing te komen. Deze vorm van opgaven behoren tot een van de kerndoelen van het rekenonderwijs. Het rekenen wordt hiermee aan de echte wereld verbonden en het leert kinderen rekenen te gebruiken in hun dagelijks handelen.

Contextopgaven zijn complex, omdat de kinderen niet alleen hun rekenvaardigheden, maar ook hun leesvaardigheid, woordenschat en inzichten in tekststructuur moeten gebruiken om tot een oplossing te komen. In dit artikel worden de vier stappen behandeld die kinderen leren om succesvol deze opgaven te maken: 1) beheersing van rekenbewerkingen, 2) voldoende woordenschat, 3) begrip van tekststructuren en 4) gebruik van een stappenplan.


Titel informatie
Auteur

Schmeier, Marcel

Tijdschrift

JSW (Jeugd in school en wereld)

Uitgave

Jrg. 105 (2020-2021), nr. 6 (februari 2021)

Collatie

p. 18-22

Annotatie

Literatuurlijst op: www.jsw.nl/artikelen