ROBOTS IN HET ONDERWIJS
the next level

Een artikel over robots in het onderwijs. Wanneer het gaat over het inzetten van robots in het onderwijs kunnen er vier rollen onderscheiden worden. De eerste rol is de robot als lesmateriaal, zo kunnen kinderen bijvoorbeeld robots programmeren. De tweede rol is de robot als (assistent-)leerkracht. Uit onderzoek blijkt dat een robot gelijkwaardig presteert met de mens bij afgebakende lessen, waarvoor geen aanpassingen gemaakt hoeven te worden, zoals eenvoudige taalopdrachten. Echter, wanneer de leeropgave ingewikkelder wordt, kan de robot dit niet. Robots zijn niet in staat te anticiperen op haperingen in het leerproces. De derde rol is de rol van maatje. De robot zorgt voor motivatie door zijn fysieke verschijning, gebruik van taal en gebaren en is kan als minder intimiderend ervaren worden dan een menselijke leerkracht. De laatste rol is die van communicatiebemiddelaar. Deze rol kan waarde hebben voor leerlingen met autisme. Doordat de lessen van een robot strak en gestructureerd zijn, hoeven kinderen zich niet druk te maken over sociaal-emotionele verwachtingen. 


Titel informatie
Auteur

Starreveld, Michel; Sturm, Janieke; Rosendaal, Mariƫlle

Tijdschrift

JSW (Jeugd in school en wereld)

Uitgave

Jrg. 105 (2020-2021), nr. 2 (oktober 2020)

Collatie

p. 12-15

Annotatie

Met lit.opg.

Publicatiejaar

2020