ZIJ-INSTROMERS, JE MOET ER WEL IN GELOVEN

Zij-instromers zijn specifieke starters door het samengaan van levens- en werkervaring met professionele prilheid als het gaat om vakkennis. Van de schoolleider vraagt dit kennis over deze specifieke starters, voor goede en structurele begeleiding.

Als eerst beschrijft het artikel kort het proces van een zij-instromer: van het opgeven van de huidige baan via het geschiktheidsonderzoek naar de pabo en de nieuwe baan als leerkracht. Collega's en ouders kunnen vaak twijfels hebben bij de bekwaamheid van de zij-instromer. Schoolleiders zullen bij het aanstellen van een zij-instromer moeten investeren  in de communicatie met collega's en ouders. Eventuele vrees en wantrouwen dienen erkend te worden.

Een model van acht fasen in de professionele ontwikkeling wordt gebruikt om specifieke kenmerken van starters te bekijken: waar ze in een vorige functie zich misschien al in fase vijf bevonden, beginnen ze nu weer in fase een. Begeleiding is belangrijk om hiaten in didactische, pedagogische en organisatorische kennis en vaardigheden te vullen. Naast de behoefte aan begeleiding is er echter ook de noodzaak om de levens- en werkervaring, en de al doorgemaakte professionele ontwikkeling te herkennen en te erkennen. Kennis van de ontwikkeling van professionele identiteit is niet alleen voor de schoolleider en begeleider nuttige bagage, maar ook voor de zij-instromer zelf, om te helpen beseffen dat je lerende mag zijn. 

Voor het slagen van het avontuur als zij-instromer is het managen van verwachtingen en de communicatie hierover van zowel de zij-instromer als de begeleider en schoolleider essentieel. Een goede begeleiding kan echter in de realiteit van de dag onder druk komen te staan. Dan is meer dan ooit de proactieve houding van de zij-instromer zelf van belang.

Als schoolleiders geloven in de zij-instromer dit uitstralen en communiceren naar iedereen (de zij-instromer zelf, de teamleden en de ouders) vormt dit de basis voor een succesvol traject. Het gaat om het geloof en vertrouwen dat zij van meerwaarde kunnen zijn in de organisatie, omdat ze de diversiteit in het team vergroten, kennis en wijsheid meebrengen en een frisse blik hebben.


Titel informatie
Auteur

Pijpers-Streefkerk, Edith

Tijdschrift

Basisschoolmanagement

Uitgave

Jrg. 34 (2020), nr. 6 (augustus)

Collatie

p. 10-13

Annotatie

Met lit. opg.

Publicatiejaar

2020