DE INVLOED VAN OUDERBETROKKENHEID OP DE SCHOOLPRESTATIES VAN LEERLINGEN

Er zijn veel wetenschappelijke studies en initiatieven om de betrokkenheid van ouders bij het onderwijs te verbeteren. Toch is er nog veel onduidelijkheid over de effectiviteit van ouderbetrokkenheid op de ontwikkeling van de taal- en rekenvaardigheid van kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Uit het proefschrift van Inge van der Heul blijkt dat de werking van ouderbetrokkenheid ingewikkelder lijkt dan gangbare wetenschappelijke theorieën suggereren. Ook werkt ouderbetrokkenheid in het basisonderwijs anders dan in het voortgezet onderwijs. Tot slot blijkt dat demografische kenmerken van ouders, zoals het opleidingsniveau en de taal die zij thuis met hun kinderen spreken, het effect van de betrokkenheid op de schoolprestaties kunnen beïnvloeden. Ouderbetrokkenheid werkt dus niet hetzelfde voor ouders en kinderen met verschillende achtergronden.


Downloads
Titel informatie
Auteur

Heul, Inge van der

Uitgave

Groningen: Universiteit Groningen, 2020

Collatie

473 p.

ISBN

9789403426211

Annotatie

met lit. opg.

Publicatiejaar

2020