IN OPEN SCIENCE TOONT ZICH DE MEESTER
publieke betrokkenheid bij onderwijsonderzoek

Hoe krijgt publieke betrokkenheid vorm in het onderwijsonderzoek? Dit rapport schetst op basis van interviews, literatuur en beleidsdocumenten de wereld van onderwijsonderzoek, van agendering tot implementatie. Het rapport stelt dat leerlingen, studenten, ouders, vakbonden en vakverenigingen amper worden betrokken bij onderzoek over onderwijs. Uit deze conclusie komen vier adviezen voor de publieke betrokkenheid voort: cöordineer deze betrokkenheid, breng alle belangen aan tafel, maak het voor alle partijen aantrekkelijk, en zorg voor resultaten op korte en lange termijn.
 
Naast deze adviezen geeft het rapport duiding aan vragen rondom publieke betrokkenheid, zoals 'Voor wie zetten we de wetenschap eigenlijk open?' 'Hoe zorgen we voor tweerichtingsverkeer tussen wetenschap en samenleving?' 'En wat levert publieke betrokkenheid bij wetenschappelijk onderzoek dan op voor de samenleving en de wetenschap? '

 


Downloads
Titel informatie
Corporatie

Rathenau Instituut, Den Haag

Auteur

Scholvinck, Anne-Floor; Scholten, Wout; Ewijk, Sven van

Uitgave

Den Haag : Rathenau Instituut, 2020

Collatie

60 p.

Annotatie

Met lit.opg.

Publicatiejaar

2020