VOL POTENTIEEL
krachtig lesgeven in diversiteit

Een klas vandaag is een diverse klas, en die diversiteit is breed: afkomst, taal, etniciteit, gender, beperking. Leerkrachten voelen zich niet altijd voldoende voorbereid en weten niet altijd hoe goed om te gaan met de aanwezige diversiteit. Het boek Vol potentieel. Krachtig lesgeven in diversiteit probeert een antwoord bieden op de vragen: hoe creëert de leerkracht een inclusieve leeromgeving? Is inclusie een kwestie van attitude? Wat kan er gedaan worden om de diversiteit in de klas te waarderen en te benutten? Hoe kunnen leerkrachten ondersteund worden in hun competentiegroei? Hoe kan een krachtige samenwerking met collega's, leerlingen en ouders worden opgebouwd? En wat is er nodig om alle leerlingen vanuit hun volle potentieel te laten deelnemen in de klas?. Het boek is een neerslag van de inzichten en het wetenschappelijk onderzoek uit het Potential-project. Potential wil de competenties van zowel ervaren als toekomstige leerkrachten versterken en inzetten op verbindende samenwerking tussen collega's, ouders en leerlingen in het creëren van inclusieve leeromgevingen. Alle leerkrachten, ouders en leerlingen hebben volgens de auteur potentieel om samen een inclusieve leeromgeving te vormen. Aan de hand van vragen rond inclusief onderwijs geven de auteurs in dit boek inzicht in hoe dat potentieel aangegrepen kan worden.


Titel informatie
Auteur

Vantieghem, Wendelien; Putte, Inge van de

Uitgave

Den Haag/Leuven : Acco, 2019

Collatie

264 p.

ISBN

9789463792684

Annotatie

Het Potential-team bestaat uit 9 medewerkers en 13 promotoren van Universiteit Gent, Vrije Universiteit Brussel, KU Leuven, Universiteit Antwerpen, Arteveldehogeschool en UC Leuven-Limburg

Publicatiejaar

2019