OMGAAN MET ADHD IN DE SCHOOL
evidence based methoden voor leerkrachten

Omgaan met ADHD op school is samengesteld om kinderen en jongeren met ADHD te ondersteunen bij problemen op school. Het biedt niet alleen inzicht in wat de meeste effectieve strategieën zijn om hen te ondersteunen, maar ook waarom kinderen en jongeren met ADHD bepaalde problemen ervaren. De interventies zijn geordend naar de plaats ervan in het SGG-schema. SGG staat voor Situatie-Gedrag-Gevolg. Er kan gekozen worden voor interventies voor, tijdens en na het gedrag.
Na een uitgebreide uitleg over wat ADHD is, de samenhang met executieve functies en het gedrag in de klas en de stand van zaken in de wetenschap, volgt er een hoofdstuk over zeven uitgangspunten bij het executief functioneren van deze kinderen en jongeren. Het volgende hoofdstuk omvat tien richtlijnen voor het ontwikkelen van aanpassingsprogramma’s voor kinderen en jongeren met ADHD, gericht op problemen op het gebied van het executief functioneren. Er is ook een hoofdstuk over algemeen klassenmanagement, om een zo optimaal mogelijke leeromgeving te scheppen. Barkley besteedt ook aandacht aan belonen en straffen. Het hoe en waarom wordt uitgelegd, voorzien van veel tips. In de volgende hoofdstukken wordt ingegaan op externaliseren van informatie en op omgaan met tijd. Ook is er een hoofdstuk besteed aan het bijbrengen van bewustwording van het eigen gedrag; iets wat bij kinderen en jongeren met ADHD iets minder goed ontwikkeld is. Het boek eindigt met tips voor jongeren in het VO en een hoofdstuk over medicatie.


Titel informatie
Auteur

Barkley, Russell

Uitgave

Amsterdam : SWP, 2020

Collatie

144 p.

ISBN

9789088508257

Annotatie

Met lit.opg.
Oorspronkelijke titel: Russell Barkley, Phd (2016). Managing ADHD In School. The Best Evidence-Based Methods for Teachers. Eau Claire (WI), USA: PESI Publishing & Media.

Publicatiejaar

2020