TUSSENDOELEN GEVORDERDE GELETTERDHEID
leerlijnen voor groep 4 t/m 8

In dit boek, dat aansluit op het boek Tussendoelen beginnende geletterdheid, worden praktische voorbeelden gegeven waarmee leerkrachten inspiratie kunnen opdoen voor een effectieve, taalrijke aanpak en inrichting van hun taalonderwijs. Daarnaast kan er met dit boek inzicht worden verkregen in de ontwikkeling van gevorderde geletterdheid van kinderen. Het boek beschrijft welke stappen kinderen zetten op weg naar geletterdheid. Vormgeven aan gevorderde geletterdheid in groep 4-8 bestaat uit acht leerlijnen, met elk concrete tussendoelen. Dit zijn de ankerpunten voor leerkrachten, waarmee zij grip houden op het taalleerproces van het kind en kunnen bijsturen waar dat nodig is.

De leerlijnen gevorderde geletterdheid zijn:

  • Lees- en schrijfmotivatie
  • Technisch lezen
  • Spelling en interpunctie
  • Begrijpend lezen
  • Strategisch schrijven
  • Informatieverwerving
  • Leeswoordenschat
  • Reflectie op geschreven taal

Titel informatie
Corporatie

Expertisecentrum Nederlands, Nijmegen

Auteur

Zandt, Regine van het; Biemond, Hennie

Uitgave

5e dr. - Nijmegen : Expertisecentrum Nederlands (ECN), 2016

Collatie

208 p.

ISBN

9789077529027

Publicatiejaar

2016