HOERA, WE ZIJN EEN KRIMPSCHOOL!
van nood naar deugd: vijf gemene delers

Onder de druk van de krimp, slagen sommige basisscholen erin tot nieuwe concepten te komen, Jaap Peters, auteur en spreker, en Naomi Klok, adviseur en begeleider van onderwijsorganisaties, bezochten een aantal succesvolle voorbeelden en ontdekten een zekere lijn. In dit artikel omschrijven zij vijf gemene delers in de wijze waarop succesvolle krimpscholen van de nood een deugd maken.

De vijf gemene delers die naar voren komen  zijn: urgentie, geest, toekomstbeeld, richting en grenzen stellen en vorm.

Bij urgentie gaat het erom dat de noodzaak tot verandering niet alleen aanwezig moet zijn, maar ook gevoeld en gedeeld moet worden. Bij geest staat centraal dat de intentie van onderwijs en ontwikkeling een duidelijk gezamenlijk belang wordt.  De krimpscholen waarop een kijkje werd genomen herkenden de energie van het toekomstbeeld. Zij trokken samen op vanuit de vraag wat zij willen voor de kinderen in het dorp. Hierdoor werd de energie opgepakt en gericht op het gezamenlijke belang. Er werd voor de auteurs steeds duidelijker hoe belangrijk het was en is om grenzen te stellen en duidelijk te zijn. De krimpscholen maken gebruik van intensieve gesprekken met ouders en de omgeving. Tot slot komen er vanuit overleg vaak oplossingen voor het vormgeven van oplossingen voor bepaalde problemen, bijvoorbeeld het invoeren van een continurooster. Vanuit deze werkwijze, het overleg, zijn deze scholen ook keuzes gaan maken op het gebied van passende methodes, samenwerkingspartners en ontwikkeling.


Titel informatie
Auteur

Peters, Jaap; Klok, Naomi

Tijdschrift

De Nieuwe Meso

Uitgave

Jrg. 6 (2019), nr. 3 (september)

Collatie

p. 21-25

Annotatie

met lit. opg.

Publicatiejaar

2019