SCHOOL ALS LERENDE ORGANISATIE
professionele leergemeenschap opzetten
Dit artikel draait om de vraag hoe een school tot professionele en lerende organisatie gemaakt kan worden. Een professionele leergemeenschap bestaat uit een groep leerkrachten die zich gezamenlijk inzetten voor processen van collectief actieonderzoek met het oog op betere leerresultaten voor de leerlingen die ze dienen. Om tot gemeenschappelijk professioneel leren en ontwikkelen te komen, is het eerst nodig te investeren in een gedegen visie op goed onderwijs. Onderdeel hiervan zijn een visie op leren, een visie op leren organiseren, een visie op professionaliteit en een visie op veranderen. De ontwikkeling tot een professionele leergemeenschap vraagt daarnaast om een structuurinterventie waarin het lerend vermogen van een organisatie continu en gericht ontwikkeld kan worden. Leiderschap is het essentiële ingrediënt dat alle andere delen van de lerende organisatie verbindt. De competenties die in dit kader van belang zijn, kunnen worden beschreven in zes kritische succesfactoren: innovatie, daadkracht, relaties, inspiratie, visie en expertise. Ten slotte is er specifieke input nodig om echt tot zinvolle onderwijsverbeteringen te komen. Deze input kan onder andere komen van gedegen probleemanalyse op basis van data en van 'evidence-based practice', verdieping in actuele wetenschappelijke inzichten die relevant zijn voor het onderwerp.
