DE LEERKUIL [POSTER]

De leerkuil is ontwikkeld door James Nottingham (auteur van The Learning Challenge, waarvan de vertaling in het najaar 2018 bij Bazalt zal verschijnen).

Deze poster laat zien hoe het leerproces bij grondig leren verloopt. James Nottingham vergelijkt het leren van nieuwe dingen of het onder de knie krijgen van nieuwe leerstof met het  langzaam in een kuil terechtkomen. Voor je het beseft, bevind je je op de bodem van de kuil en vraag je je af hoe je hieruit kunt raken. 

Wat voor de één een leerkuil is, is voor de ander misschien maar een klein putje in de weg waar makkelijk overheen gestapt kan worden. Maar door simpelweg over een kuil te stappen of springen ben je  niet aan het leren. Er is geen moeite of inspanning geleverd en er zijn geen uitdagingen geweest. Je komt dus alleen in de leerkuil terecht als de uitdaging groot genoeg is. De leerkuil haalt je uit je comfortzone en vraagt om inzet en doorzettingsvermogen.

Als een leerling een aantal keer succesvol uit de leerkuil is geklommen, verdwijnt het onaangename gevoel dat het met zich mee kan brengen als je in de kuil te zit. De ervaring van het uit de kuil klimmen na het tonen van de juiste inzet, zorgt voor vertrouwen in een goede afloop bij overwinnen van een volgende leerkuil.

Hoe weet je dat je aan het leren bent? De leerkuil laat het aan de hand van de volgende stappen zien:

  1. Ik denk dat ik weet hoe ik dit kan aanpakken
    Je krijgt te maken met een nieuwe leerstof of te leren vaardigheid en gaat aan de slag om het aan te pakken. Dit kan een uitdaging, een vraagstuk of een opdracht zijn, bijvoorbeeld: leren schaatsen, rekenen boven het tiental of Franse grammatica.
  2. Het is toch niet zo makkelijk als ik dacht
    Je begrijpt het niet gelijk. Het wordt nog ingewikkelder door alle vragen die je jezelf stelt bij het oplossen. Hoe pak ik dit aan? Welke strategie moet ik gebruiken?
  3. Ik twijfel hoe ik verder zal gaan 
    Je vindt het moeilijk. Misschien geeft het je zelfs een zenuwachtig gevoel en je zou misschien wel op willen geven om zo snel mogelijk te ontsnappen uit deze situatie. (‘Dat gaat mij toch nooit lukken!’).
  4. Ik zal moeten doorzetten… en misschien om hulp vragen
    Je probeert het op een andere manier. Je zet door tot je het probleem hebt opgelost of vaardig bent geworden. Als dat niet alleen lukt, kun je iemand om hulp vragen.
  5. Ik denk dat het gaat lukken
    Je hebt het gevoel dat je er, met de inzet die je getoond hebt, toch uit gaat komen.
  6. Eureka, ik kan het!
    Je hebt het probleem opgelost! Je hebt de leerkuil van ‘niet vaardig’ naar ‘vaardig’ weten te overbruggen. Je kunt op het proces reflecteren, want je weet hoe je hier bent gekomen. Je hebt vertrouwen in jezelf. Nu heb je ècht het leerproces doorlopen.

Titel informatie
Auteur

Nottingham, James

Uitgave

Rotterdam : Bazalt, 2018

Collatie

poster op A2 formaat

Publicatiejaar

2018